Rafeling

Als de hechting tussen bitumen en steen/mineraal minder wordt, ontstaat er steenverlies aan het wegdekoppervlak. Het wegdek krijgt een ‘pokdalig’ uiterlijk. Dit noemen we rafeling.

Oorzaken

Rafeling kan meerdere oorzaken hebben: verkeersbelasting, het aanzetten van asfaltstroken, plekken die vaak nat blijven, in het rijspoor, veroudering van het bindmiddel. Rafeling manifesteert zich op verschillende asfaltdeklagen op steeds andere wijze.

In geval van steenverlies bij oppervlakbehandeling geldt voor rafeling dat er kale plekken in het oorspronkelijk steenrijk bedekte wegdek ontstaan. 

Bij SMA (steenmastiek), DWD (dunne warme deklagen) en ZOAB (zeer open asfaltbeton) is het fenomeen rafeling vooral beginnende gaten in de deklaag en in de regel het meest duidelijke en meestvoorkomende schadebeeld voor deze deklagen.

Gevolgen

Minder vlakheid in het spoor waar het verkeer rijdt, minder stroefheid (vooral bij rafeling dichte deklagen en bij oude oppervlakbehandeling), minder comfort voor de weggebruikers en meer geluidshinder voor weggebruiker en de omgeving.

Onderhoudsmaatregelen

Met behulp van de volgende onderhoudsmaatregelen kan rafeling van het wegdekoppervlak worden verholpen. De meest voor de handliggende technieken zijn:

  • het aanbrengen van Emulsie Asfalt Beton (EAB)
  • een combinatie van nieuwe oppervlakbehandeling en EAB

Gerelateerde artikelen

Andere bezoekers bezochten ook: